Geplaatst op 4-3-2015 13:28:52

Rosemary Sutcliff - Robin Hood

Cover Robin HoodRobin Hood is een van de personages waar ik gek op ben en waar ik altijd boeken over kan blijven lezen. Samen met Roodkapje en Peter Pan is hij mijn favoriete personage. Ik ken hem vanuit de Disney variant waarbij hij een sluwe maar lieve vos is en verder van enkele boeken en films. Nooit eerder – moet ik bekennen – heb ik een verhaal gelezen die echt over Robin Hood zelf ging, de boeken waren meestal over andere personages die de hoofdrol hadden. En dat het nu over Robin zelf ging, maakte het boek des te leuker.

Robin Hoods roemruchte daden zijn lang van ouder op kind doorverteld. Ze zijn onsterfelijk geworden en iedere generatie zal opnieuw genieten van de lotgevallen van Robin, die vogelvrij verklaard, in de bossen van Sherwood moest vluchten .
Robin en zijn mannen zijn heer en meester in het bos. Ze beroven de rijken, sparen de armen, doden niemand die hen met rust laat, maar zijn zonder pardon voor hun vijanden. Ze wagen veel wanneer zij zich buiten het veilige bos begeven om de verdrukten te helpen, maar altijd zijn ze hun tegenstanders te slim af.

Dit boek van Rosemary Sutcliff is niet het originele verhaal en ik vraag me af of dat nog ergens in boekvorm te vinden is, maar de rode draad met alle grote gebeurtenissen zijn wel in het verhaal opgenomen, zoals dat hij vogelvrij wordt verklaard, dat Marian naar het bos komt en dat koning Richard aan hun kant staat. Dus het was leuk om de vaste punten tegen te komen, maar ook dat er een eigen draai aangegeven is.

Vreemd genoeg kwam ik met moeite door het verhaal heen en dan te bedenken dat dit boek is geschreven voor negenjarigen en ouder. Ik moest me flink concentreren als ik aan het lezen was. Enerzijds komt het denk ik door de paginaopmaak: redelijk kleine letters en soms weinig tot geen alinea’s. Anderzijds doordat het verhaal een beetje voortkabbelt. Er gebeurt natuurlijk wel veel, maar het is heel rustig beschreven en je wordt niet meegesleurd in de actie die op het pad van Robin Hood komt.

Gelukkig vond ik ondanks die twee punten het verhaal wel heel leuk! Het paste geheel bij het beeld wat ik van Robin Hood had, ook al was die voornamelijk gebaseerd op de vos van de Disney uitgave. Door dit boek is er een honger ontwaakt om meer boeken over hem te verslinden! Dus als iemand nog een goed boek over Robin Hood kent? Hij hoeft niet perse de hoofdpersoon te zijn, als het maar over zijn leven gaat.

Wat ik goed aan het boek vond was de manier waarop de wereld werd geschetst, ik kon er bij wijze van zo doorheen lopen en de Steenweide voor me zien of een van de “overvallen” van de vrijbuiters. Het verhaal zit vol met vele beschrijvingen waardoor je je naast Robin waant en meegaat op zijn avonturen om de Geestelijken een hak te zetten of om een goede vriend in nood te helpen.

Kortom: hoewel het boek niet zo vlot las ik had gehoopt, was het heerlijk om de bekende personages tegen te komen en te lezen hoe Robin Hoods leven was. Tijd voor meer Robin Hood boeken! :3