Geplaatst op 3-2-2015 14:30:48

Meg Cabot - Abandon 01 Abandon

Cover AbandonDe cover en de achterflap waren veel belovend. Ik bedoel het moet toch een spannend boek zijn als je terugkomt uit de dood en iemand vandaar probeert je koste wat kost terug te krijgen? En hij is duister want hij komt uit de onderwereld en zij wil niet mee. Dat moet toch spannend zijn? Nou niet dus… Het viel me flink tegen, maar gelukkig waren er ook wat leuke dingetjes aan het boek.

Though she tries returning to the life she knew before the accident, Pierce can't help but feel at once a part of this world, and apart from it. Yet she's never alone . . . because someone is always watching her. Escape from the realm of the dead is impossible when someone there wants you back.

But now she's moved to a new town. Maybe at her new school, she can start fresh. Maybe she can stop feeling so afraid.

Only she can't. Because even here, he finds her. That's how desperately he wants her back. She knows he's no guardian angel, and his dark world isn't exactly heaven, yet she can't stay away . . . especially since he always appears when she least expects it, but exactly when she needs him most.

But if she lets herself fall any further, she may just find herself back in the one place she most fears: the Underworld.

Laat ik bij de positieve punten beginnen. De cover vond ik mooi, het heeft iets mysterieus met dat meisje dat daar op de grond ligt en al die mooie zwierige krullen er omheen. En ook de titel vind ik leuk gedaan, vooral die A. De ondertitel roept ook al iets van spanning op “she knows how it’s like to die”. Dus op basis van de voor- en achterkant van dit boek had ik er helemaal zin in.

Het personage in dit boek dat ik echt heel erg leuk vond en niet genoeg van kon krijgen van John. Het komt vooral omdat je maar heel weinig van hem ziet en hij moet heel gevaarlijk en gemeen overkomen. Daardoor wilde ik juist meer van hem te weten komen. Uiteindelijk is het gewoon een geromantiseerde badboy, maar dat maakt niet uit. It suits him.

Nahja en dat waren de positieve punten van het boek. Wat ik minder vond was dat het boek heel spannend leek, maar juist saai was. Het ging alleen maar over Pierce en haar tijd op haar nieuwe school, waar ze samen met haar neef heen gaat, die compleet flipt als ze aanpapt met de popi-jopi’s en ik geloof dat ze op de D-wing zit, wat voor probleemkinderen is. Juist… niet zo interessant dus. In elk geval niet interessant geschreven, want sommige high school boeken zijn best leuk.

Verder had ik ook niet echt een band met Pierce, ik vond haar voornamelijk irritant. Misschien komt het omdat ze een heel gewoon leven heeft en probeert te doen dat het allemaal heel speciaal is omdat ze is teruggekeerd van de dood? Maar behalve dat ze John ziet (die dus vanuit de onderwereld komt), is er niets wat aanduidt dat ze wellicht niet helemaal normaal is omdat ze eens gestorven was. Dat vind ik jammer, want voor mijn gevoel was het daardoor een boek met een badboy er in, een mini vleugje fantasie en veel high school drama en sprong het er niet uit.

Toen ik eindelijk bij het einde aankwam bleek dat toch spannend en interessant te zijn. Er komt wat actie in voor en sommige puzzelstukjes vallen op zijn plek en dan … blijk ik een ietsiepietsie zin te hebben in deel twee, waar ik niets van snap! Het hele boek lang heb ik getwijfeld of ik het wel uit zou lezen. Ik ga nog even dubben wat ik zal doen, want ik heb het vermoeden dat deel twee niet zoveel beter zal zijn dan deel één.