Geplaatst op 2-2-2015 12:15:09

Kiera Cass - De Selectie 03 De one

Cover De OneHet slotdeel van trilogie, voordat de auteur en de uitgeverij bedachten er nog twee boeken aan toe te voegen. Ik heb hier heel erg naar uitgekeken, de eerste twee delen waren luchtig, grappig en een klein beetje spannend. Het laat een futuristische wereld zien die niet perfect is, maar dat minder heavy is dan the Hunger Games of Divergent trilogie. En juist die afwisseling van setting, maakte dat ik van dit boek heb genoten.

De selectie heeft het leven van 35 meisjes voorgoed veranderd. En nu is de tijd aangebroken dat er een winnaar wordt gekozen. America had nooit durven hopen dat ze kans maakte op de kroon of om het hart van prins Maxon te kunnen veroveren. Maar nu de competitie haar einde nadert en de bedreigingen van buiten de paleismuren steeds gewelddadiger worden, realiseert America zich hoeveel ze heeft te verliezen en hoe hard ze moet vechten voor de toekomst die ze wil.

America is in dit deel weer een tijd lang net zo in twijfeling als in de eerste twee delen. Even was ik bang dat dat zo zou zijn tot aan het einde van het boek, maar door bepaalde evenementen wordt ze hevig onder druk gezet nu eindelijk een keuze te maken. Dat is het enige wat ik echt jammer vond, dat ze zo wispelturig is met haar keuze tussen Maxon en Aspen. Ik snap het ergens wel, maar je kunt een jongen niet gebruiken als vangnet als je droomprins opeens nee zegt.
Van de drie boeken is dit deel het spannendst. Niet zozeer door de mogelijke uitkomst, want die ligt – sorry – gewoon een beetje voor de hand. In dit deel zijn de rebellen veel meer aanwezig, komen hun eisen en wensen naar voren en doet America een beetje mee in de strijd.

In dit deel komen de overgebleven meisjes wat dichterbij elkaar. Dat was al eens door de koningin gezegd geloof ik. En ik vond dat leuk, dat die meiden een soort haat-liefde-relatie kunnen omzetten naar een soort oprechte vriendschap (want ergens is die toch wel gedwongen, omdat je zolang met elkaar zit opgescheept).

Wat ik nog wel mist was een epiloog. Zeker omdat de nog twee extra delen die binnenkort uitkomen over een ander personage gaan. Ik had nog heel even mee willen gluren met hoe de nieuwe koningin en koning het zou vergaan. Want ondanks het mooi is afgerond liggen er veel te veel vragen nog open. Ik wil weten wat er gebeurt! Nu en niet over twintig jaar! Ik gok dat dat toch komt in het vierde boek, dus zal ik nog even geduld moeten hebben.

Ik heb in elk geval erg genoten niet alleen van dit boek, maar van de gehele trilogie. Het is grappig met alle grappen en grollen van America. Het is herkenbaar omdat America redelijk gewoon blijft (de luxe stijgt haar niet helemaal naar haar hoofd en ze is lief naar haar dienstmeisjes) en het is een mooi modern sprookjesverhaal en dat is misschien nog wel wat ik het leukste vond. Zeker een aanrader!