Geplaatst op 19-2-2015 15:54:11

J. K. Rowling - Harry Potter 01 De Steen der Wijzen

Cover Harry Potter en de steen der wijzenNu ik alle films heb gezien en mijn moeder tot ergens halverwege vroeger heeft voorgelezen, werd het toch wel een beetje tijd zelf ook eens de boeken te lezen. Helemaal omdat ik vorig jaar Twilight heb gelezen, vond ik dat Harry Potter niet kon achterblijven. Ik ben er niet zo lyrisch over als echte Harry Potter fans, maar het was een leuk begin van de serie.

Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn saaie en hardvochtige oom en tante woont, in de bezemkast onder de trap. Op een dag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem. En daarna nog een, en nog een. De brieven veranderen Harry’s hele leven: hij wordt gered door een woest figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn ouders werkelijk waren. Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9¾ belandt hij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters. Daar leert hij dat niet alle tovenaars even goed zijn.

Het verhaal van Harry Potter vond ik lekker ontspannend en avontuurlijk. Plus het herlezen was met name leuk omdat ik de meeste dingen vergeten was. Op het moment dacht ik “oh, ja! Dat gebeurde er!’.  Maar vooraf had ik echt niet meer kunnen vertellen hoe het verhaal ging. Daarnaast vond ik de wijze waarop de magie in het boek gebruikt wordt leuk. Het voelt als een heel normaal iets zoals de tovenaars ermee omgaan en dat is niet in alle boeken en verhalen het geval. Ook de onwetendheid van Dreuzels vond ik heel geloofwaardig en als het wel weten de angst die ze ervoor kunnen hebben.

En natuurlijk Hermelien en Ron! Die vind ik geweldig, soms is het stiekem een beetje jammer dat zij niet meer op de voorgrond staan en het allemaal om Harry Potter draait. Eigenlijk zou er een soort spin-off voor dat tweetal moeten komen. Vooral Hermelien vind ik leuk; haar wijsheid en poging alles goed te willen doen.

Wat ik ook heel leuk vond, was Zweinstein. Het lijkt me gaaf om daar op school te zitten, veel leuker dan van die saaie gebouwen die we hier kennen. Je kunt daar echt dwalen. Jammer, dat het niet echt bestaat en de locaties uit de film overal verspreid zijn. Ik ben trouwens in een van de “lokalen” geweest. Dat was in het lokaal van Professor Kist waar ze een veer moeten laten zweven.

Het verhaal sprong er voor mij niet echt uit, het voelt voor mij als een leuk verhaal voor tussendoor. Misschien de eerste keer dat ik het verhaal ontdekte dat ik het wel geweldig vond, maar nu niet. Ik vraag me dan ook af wat de lyrische fans tussen de regels in het avontuur vinden, wat ik niet zie?

Ondanks het boek voor mij niet echt een wauw factor heeft, ga ik binnenkort wel in deel twee beginnen. Het is een beetje zo dat als ik een boekverfilming heb gezien, ik ook wil weten hoe het boek is. Ik hoop alleen dat ze in de film wat stunteliger en onhandiger zijn gemaakt, dan ze straks in het boek zullen zijn (ik loop vooruit op de zaken, maar in deel 7 part 1 en 2 stoorde ik me daar echt aan!).

Wat vond jij van de Harry Potter serie?