Geplaatst op 4-2-2015 12:29:12

Cat Patrick - Vergeten

Cover VergetenDit boek was vooral heel erg aantrekkelijk door het concept. Het idee dat je de toekomst wel kunt zien, maar je geen idee hebt wat je gisteren gedaan hebt of wat er is gebeurt, sprak me aan. Ik was dan ook heel benieuwd hoe de uitwerking zou zijn. Ik zou mij in elk geval heel onthand voelen als je– bij wijze van – iedere dag opnieuw geboren wordt, want dat was mijn beeld van de situatie.

Elke avond dat de zestienjarige London Lane naar bed gaat, wordt haar geheugen van die dag gewist. De volgende ochtend kan London zich alleen de gebeurtenissen uit haar toekomst `herinneren', en de mensen die daar een rol in zullen spelen. Om zich te kunnen redden in haar vriendschappen en het middelbareschoolleven, verlaat London zich op briefjes, haar telefoon en een goede vriendin. Ze kan zich van nature goed aanpassen, en probeert haar geheugenverlies dan ook te beschouwen als een onontkoombaar feit in plaats van als een aandoening.

Maar wanneer London verontrustende flashbacks krijgt, of eigenlijk vooruitblikken, beseft ze dat, om het heden en de toekomst te kunnen begrijpen, ze de mysteries van haar verleden moet zien te ontrafelen. En heeft ze nu wel of niet gezoend met de liefde van haar leven?

Waar ik aan het einde van het boek pas achter kwam en toch wel heel erg gaaf vind, is dat de binnenkant van de achterflap de voorkant nog een keer deels laat zien. De titel en de vlinders zijn in het zwart afgedrukt. Ik was het dankwoord aan het lezen en kon door het blad heel vaag de titel zien. Ik dacht eerst dat het vervaagd was, zoals een herinnering, wat wellicht ook de achterliggende gedachte was. Ik vond het in elk geval een leuke en mooie ontdekking.

Ik weet niet hoe ik verwacht had dat het concept uitgewerkt zou zijn, maar het idee dat je ’s avonds alle herinneringen op papier schrijft en je mobiel constant bijwerkt om alle afspraken en belangrijke zaken op een rijtje te houden vond ik slim bedacht. Lijkt me echt bagger om niet meer te weten met wie je de dag ervoor bent uit geweest of welk belangrijk ding je beste vriendin je heeft verteld. Het verbaasde me wel dat enkele mensen in het boek op de hoogte waren van Londons breinprobleem, anderzijds is dat denk ik ook wel nodig omdat het anders gewoon niet te doen is om je leven vol te houden.

De liefdesrelatie die langzaam in het verhaal opbloeit vond ik mooi. London is duidelijk een puber want als het even tegenzit met die relatie gaat ze heel slordig met haar herinneringen om, maar het past bij de gedachtegang van een opstandige puber. Wie zou nou niet herinneringen soms kwijt willen?

Wat ik wel een beetje jammer vond was dat niet uitgewerkt was in het verhaal hoe het nou kan dat London wel weet wie de personen op school zijn, wie haar beste vriendin is en wie haar moeder is, maar dat ze niet de jongen kan onthouden die nieuw op school is. Dat ze hem vergeet, oké ze weet niet meer wat gisteren gebeurd is. Maar hoe kan ze dan de rest wel weten? En hoe moet ze in vredesnaam haar toetsen halen? Want als je niet meer weet wat je gisteren of eergisteren gedaan had, zal de theorie die je op school krijgt altijd splinternieuw zijn…

Er werden wel een paar verklaringen gegeven over het breinprobleem van London, wat deels die vragen een beetje oploste. Het doet niet af aan het verhaal, maar als je erover na gaat denken wordt het wel heel dubieus. Ik denk dat haar probleem het beste vergeleken kan worden met het korte-termijn-geheugen dat niet meer werkt en ze daarom dingen kwijt raakt, in een extreme vorm.

Samenvatting: leuk boek met lekkere zwijmel scenes van perfecte liefde. Ook een aanrader als je zin hebt in een luchtig boek met zo nu en dan een spannend randje. Al moet je niet teveel nadenken over hoe dat breinprobleem in elkaar zit, want dan verliest het verhaal wat van zijn geloofwaardigheid.