Geplaatst op 27-2-2015 12:22:38

Alyson Richman - Mijn verloren vrouw

Cover Mijn verloren vrouwHet boek trok me aan door de cover, ondertitel en de achterflap. Het idee dat twee geliefden elkaar jarenlang uit het oogverliezen en dan op latere leeftijd elkaar weer tegenkomen, leek me erg mooi. Dat terwijl het toch een oorlogsboek is, dat ik normaal gesproken links laat liggen. Gelukkig heb ik dat nu niet gedaan, want wauw wat was het mooi!

In het Praag van de jaren dertig dromen Josef en Lenka over hun toekomst. De geliefden trouwen ondanks de dreiging van het nazisme. Maar wanneer de oorlog uitbreekt, verliezen ze elkaar uit het oog. Gescheiden door een oceaan bouwen ze ieder een nieuw leven op. Nu, meer dan zestig jaar later, geeft het lot hen een laatste kans het verleden uit te wissen. Een ontmoeting tussen twee schijnbaar onbekenden roept emotionele herinneringen op. Is er nog ruimte voor een gedeelde toekomst wanneer het verleden bruut vernietigd werd? Of is deze ontmoeting een kans om oude pijn eindelijk los te laten? `Elegant en melancholisch, laat zien hoe liefde en kunst de duisternis overwinnen. Jenna Blum, auteur van Het familieportret.

Het verhaal begint en eindigt in het nu, maar alles daartussen zijn herinneringen van de hoofdpersonages Lenka en Josef en met name die van Lenka. Eerst zie je hoe Lenka opgroeit, dan hoe ze haar geliefde ontmoet. Een tijdje kunnen ze samen zijn, maar tussen de regels door voel je de oorlog dichterbij komen. Net voor het onmogelijk wordt om Praag te verlaten vertrekt Josef – helaas alleen, want koppige Lenka weigert haar familie achter te laten. Vanaf dat moment  zijn ze gescheiden en de wijze waarop hun leven van elkaar verschilt door die ene keuze is bizar groot.

Ik was bang dat wanneer ik het boek zo lezen ik naar zou worden van alle ellende die de Joden is aangedaan, maar Alyson Richman heeft op zo’n manier geschreven dat je het boek wordt ingetrokken. En hoewel de periode natuurlijk diep triest is, vond ik het verhaal ontzettend mooi.

Het heeft iets ontroerends hoe Lenka zich door het leven vecht en ondanks alles hoop blijft houden, hoe ze kosten wat kost haar familie bijeen wil houden, ook als dat betekent dat haar man haar achter moet laten. En laat ik Josef niet vergeten, hoewel hij aan de oorlog ontkomt, is ook zijn leven grimmig en leeft hij samen met geesten die hem niet willen loslaten.

Gedurende het boek heb ik over dingen gelezen die ik nog niet wist over de Tweede Wereld Oorlog. Als liefhebber van geschiedenis vond ik dat interessant, bijvoorbeeld het feit dat Lenka op een gegeven moment een nummer wordt dat vereeuwigd is in haar huid en dat de Joden de kleding moeten doorzoeken van Joden die net daarvoor zijn vergast. Ik snap nog steeds niet hoe men dat elkaar kan aandoen, ondanks dat ik weet hoe groepsgedrag werkt.

Hoewel ik boeken van de Tweede Wereld Oorlog nog steeds liever uit de weg ga, heeft die boek me tegelijkertijd ook nieuwsgierig gemaakt naar meer van dit soort verhalen. Want ondanks al het leed, vind ik de verhalen toch ook heel mooi. Als je al die jaren weet te overleven, of dat nou met een beetje geluk aan je zijde is of niet, die mensen zijn echt sterk geweest, dat ze zich door al die dagen hebben heen geknokt. Dat vind ik bewonderwaardig.

Zeker een aanrader als je van historische boeken houdt!